Schneider Grunau Baby IIB  PH-213

De PH-213 uit het bouwjaar 1955, vloog voor het eerst dat jaar bij de Amsterdamse Club voor Zweefvliegen.

In het najaar van 1967 werd de Baby gehuurd van de KNVvL door de Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club.

Daarna, op 1 januari al, werd het contract omgezet naar koop voor een bedrag van duizend gulden.

In 1974 maakte Rini Verschelling een fraaie overlandvlucht met de Baby van Axel naar Gogh (D).

De afstand van 172,5 kilometer is sindsdien  niet meer geëvenaard.

Als de 213 auw had kunnen roepen zou deze kreet in de eerste twintig jaar vaak gehoord zijn.

In 1975 werd de kist zo ernstig beschadigd dat deze als verloren moest worden beschouwd.

Gelukkig liep bij de EZAC technicus Nico Hoencamp rond.

Na een reparatie van twee jaar verliet de kist weer als nieuw zijn eigen werkplaats.

Als dank voor zijn noeste arbeid werd met fraaie letters "Nico" op de romp geschilderd.

 

1977.  Na de restauratie Nico Hoencamp bij de romp achter Nico

 

In het vlootplan van de EZAC in 1986 werd geadviseerd de Nico Baby te verkopen.

Er werd te weinig mee gevlogen, groot onderhoud was noodzakelijk. Dus weg ermee.

De gemoederen raakten verhit. Er werd besloten het vliegtuig alsnog te behouden.

Ter plekke werd de "Vrienden van de Nico Baby" opgericht.

Deze vrienden zouden voortaan gaan zorgen voor het behoud en beheer van de kist.

Tot op heden is dit nog zo.

 

1986. Jubileum EZAC 20 jaar

 

Een jaarlijks hoogtepunt vormde de doellandingswedstrijd.

Zij die ooit minder dan één meter van de doelballon zijn geland staan vermeld op het "Mindermeterbord".

Karel Kok is met 26 centimeter recordhouder.

 

1999. Eindhoven. Een van de laatste vluchten

 

Tijdens het grondtransport in 1999 brak de staartslof. Het venijn zat echt in de staart.

Grondige inspectie toonde aan dat een overhaul noodzakelijk werd.

In 2005 begon Toon Frishert aan de reparatie van het staartstuk.

Daarna heeft Hans Regeer, met zijn ploeg, vervolg gegeven aan het werk van Toon.

 

2008.  Hans Regeer

 

2008. Grondige restauratie

 

2008.Reparatieplan

 

De verwachting is dat Nico Baby in 2010, precies 55 jaar na de bouw, weer opnieuw het luchtruim zal kiezen.

September 2009