Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen

 

Het is eindelijk zo ver, het ministerie I & M (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuwe regeling voor de nu Annex I genoemde zweefvliegtuigen (Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen) uitgebracht.

Bij het organiseren van de VGC rally op Terlet in 2015 begonnen de problemen met het in Nederland vliegen met buitenlandse Annex zweefvliegtuigen. Daarna konden we ook onze zweefvliegtuigen ook niet meer in het Nederlandse register inschrijven. ILenT had woorden gebruikt als “sterfhuis constructie”, daar hadden we maar mee te leven. Gelukkig kwam er door een gerechtelijke uitspraak beweging in de zaak en moest de definitie Historisch Luchtvaartuig worden aangepast.

Vervolgens heeft de VHZ een brief aan het ministerie gestuurd dat wij als belanghebbende aan de overleg tafel willen zitten om onze belangen toe te kunnen lichten.

Op 2 februari 2018 hebben wij ( willem den Baars, Hans Regeer en Martijn Hoogenbosch) goed voorbereid een eerste gesprek met Bob Rieder van I&M gehad. Het geringe risico en de historische mogelijkheid om kisten uit het buitenland te importeren moest weer mogelijk worden.

Dat ambtelijke molens langzaam draaien wisten we wel, maar dat het tot juni 2020 moest duren ….. zucht.
Nu is het zover en kunt u de regeling vinden in het Techniek menu van deze website.

Een zweefvliegtuig uit een aangesloten verdragsland importeren is nu mogelijk.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om met buitenlands geregistreerde zweefvliegtuigen 28 dagen in Nederland te vliegen.

Voor onderhoud mag de eigenaar gebruik maken van de “piloot-eigenaar” werkzaamheden lijst.