Let L-13 Blanik  D-0003


Met bijna 3000 gebouwde toestellen is de Let L-13 Blanik de meest gebouwde tweezitter.
De Blanik is ontworpen en gebouwd in Tsjecho-Slowakije.
Uiteraard zijn vele exemplaren gebouwd voor gebruik in de voormalige Oostbloklanden, inclusief de Sovjet Unie.
Desalniettemin is de Blanik ook erg populair geworden in een aantal Angelsaksische landen zoals de Verenigde Saten, Australie en Nieuw Zeeland.
De Amerikaanse luchtmacht gebruikt nog steeds Blanik's (nu L-23 Super Blanik) voor de primaire vliegopleiding.
In Nederland heeft de Blanik het niet tot een type-goedkeuring kunnen brengen.
Het ontwerp van de L-13 Blanik dateert uit 1956 en tot eind jaren zeventig is dit type gebouwd.
Het is een volledig metalen vliegtuig en - uniek voor een zweefvliegtuig - uitgerust met Fowlerkleppen.
Onze Blanik is in 1976 gebouwd en behoort daarmee tot de laatste generatie van L-13 toestellen.
De kist is uitgerust met een Tost zwaartepuntshaak en met een draaibaar staartwiel.
De kist is nieuw gekocht door een Belgische zweefvliegclub en is jarenlang gestationeerd geweest op het vliegveld Zwartberg bij Genk (OO-ZRL).
In 1998 is de kist volledig overhauled door de fabriek in Tsjechie.
Sinds 2003 vliegt Oscar onder een Duitse registratie (D-0003) vanaf Terlet.
Met pas een totale vliegtijd van ongeveer 1500 uren hopen we er nog vele jaren van te kunnen genieten.

Ton Wolfert

 

Terug naar de vloot-pagina ...