Morelli M-100S  PH-1177




De M-100S is het productietype ontstaan uit het door de gebroeders Alfredo (overleden 4 september 2004) en Pietro (overleden 2 januari 2008) Morelli ontwikkelde houten zweefvliegtuig, de M-100, dat als winnaar uit een door de Italian Aero Club uitgeschreven wedstrijd naar voren is gekomen, eind '50 begin '60-er jaren. Deze M-100 had een iets kleinere spanwijdte en een T-staart. De M-100S (M voor Morelli en S voor standaard) voldoet aan de standaard eisen, 15 meter spanwijdte, vast wiel en geen waterballast. Daarnaast is ten opzichte van het oorspronkelijke type het op het kielvlak liggende stabilo veranderd in een "Ka-8 stabilo"- constructie en zijn neus en romp enigszins gewijzigd.

 

Kenmerkend voor de M-100S zijn: de romp heeft vanaf de achterkant van de vleugels een geringe diameter (kleiner dan bij de Ka-6), de montage is zeer eenvoudig en daardoor in korte tijd met een paar mensen te realiseren. De hoofdbouten en neuspennen zitten standaard gemonteerd op de romp. De zitplaats voor de vlieger is niet ruim bemeten, dat wil zeggen qua lengte gaat het nog wel, omdat de rugleuning verstelbaar is, maar door de ronde vorm van de romp voelt het klein en smal aan en dat is het ook. Het vliegtuigje is dan ook niet geschikt voor grote en brede mensen.

Zoals gezegd: het wiel is vast en is voorzien van een schijfrem (1965 !!). De staartslof is vrijwel hetzelfde als bij de Ka-6, terwijl de voorkant van de romp een kleine schaats heeft. De kap is vast, naar rechts draaiend en biedt een voortreffelijk uitzicht.

Een beetje bijzonder is dat zowel de neus- als de zwaartepuntshaak ieder een eigen ontkoppelingsknop hebben. De spleetafdichting is ook a la Schleicher maar dan met snel(druk)sluitingen. En heel bijzonder zijn natuurlijk de kleppen, die als 6 driehoeken onder en boven uit de vleugel komen. Het kleppenmechanisme is erg komplex en nodigt beslist niet uit tot het doen van veel onderhoud.

Deze M-100S komt uit Noord-Denemarken en heeft vanaf fabriek ononderbroken daar gevlogen. Om precies te zijn: vanaf 1e vlucht op 15 april 1965 tot 1 augustus 1999 onder de registratie OY-BXF, bouwjaar 1965, constructienummer 055 en gebouwd door Avionautica Rio S.p. A. Het had toen 1278 starts (337 sleep en 881 lier) en 1160 uren, waarvan 231 overland (7556 km ) en is door mij, met een geldig BvL, eind 2002 gekocht en daarna opgeknapt. Sinds januari 2006 vliegt dit kistje onder de Nederlandse registratie PH-1177.

 

Tot slot een kleine anekdote:

In de herfst van 2006 was ik met de Morelli een dag op het VHZ-kamp in Asperden. Terwijl de kist aan de kant lag stond er op een gegeven moment een op leeftijd zijnd VHZ-lid bij, die zelf eigenaar is van een heel mooi zweefvliegtuig, belangstellend naar de M-100S te kijken. Ik loop er zo trots als een pauw heen en vraag: "Nou, wat vindt U ervan?". Zijn antwoord liet aan duidelijkheid te wensen over: "Ik heb zelden in mijn leven zo'n lelijk ding gezien!".  Nou ja, dat kan dus ook.

 

Enkele technische gegevens:

 

Aantal gebouwd: 83 in Italië door Avionautica en Aer Pegaso en 140 in Frankrijk door Carman in licensie.

 

* spanwijdte :  15 m 

* vl. opp. : 13,1 m2

* vl. slankheid : 17,1

* lengte :  6,46 m

* leeg gew. :  215 kg

* max. gew. :  315 kg

* breuklast :  +10/-7

* max. snelh. :  220 km/h

* min. snelh. :  51 km/h

* in de sleep :  150 km/h (max.)

* aan de lier :  100 km/h (max.)

 

Dick Ottenvanger

 

Terug naar de vloot-pagina ...